Coven – rockens första tvättäkta satanister?

Många är de musiker som anklagats för att ha haft samröre med Satan, från Elvis Presley, Beach Boys och Rolling Stones till Beyoncé och Madonna. Få är de som faktiskt haft ett genuint intresse för satanism i en eller annan form, annat än som image. Runt 60-talets slut var det till och med trendigt att haka på Anton LaVey och hans Church of Satan. Coven torde vara ett av de första banden med texter och image som hyllade Hin Håle och som dessutom studerade och praktiserade satanism i sina privata liv. Gruppens historia omgärdas av otaliga mer eller mindre trovärdiga rykten och historier. De ska till exempel ha skrivit på skivkontraktet med sitt eget blod, ett tilltag som fler band (exempelvis Kiss) senare tagit efter.

Coven bildades under senare hälften av 60-talet och bestod av sångerskan Jinx Dawson, basisten Oz Osborne (!), gitarristen Chris Neilsen, trummisen Steve Ross och keyboardisten Rick Durrett, som senare ersattes av John Hobbs. Gruppen turnerade flitigt i början av karriären med band som The Yardbirds, Vanilla Fudge och Alice Cooper. Trots att de räknades som ett undergroundband, så lyckades de med coverlåten One Tin Soldier klättra upp på Billboard Hot 100-listan hela tre gånger med en hedrande tjugosjätteplats som högsta placering. Första (och bästa) skivan Witchcraft Destroys Minds & Reaps Souls (1969) var smäckfull med referenser och hyllningar till Satan och satanismen och avslutas som grädde på moset med en 13 minuter lång satanistisk mässa, passande nog betitlad Satanic Mass. Skivan (som även innehöll en låt betitlad Black Sabbath ett år innan gruppen med samma namn släppte sin debut) drogs kort efter släppet tillbaka av skivbolaget på grund av att tidningen Esquire i en artikel dragit paralleller mellan gruppen och Charles Manson och hans ”familj”, som 1969 var namn och begrepp de flesta var bekanta med och avskydde.

Många är även de som tillskrivits epitetet ”hårdrockstecknets upphovsman”, bland annat Ronnie James Dio, Gene Simmons och Ozzy Osbourne, men här finns det faktiskt bildbevis på att Coven redan 1969 gjorde tecknet, på baksidan och innerkonvolutet av nämnda skiva. Jinx använde dessutom tecknet flitigt under Covens konserter. Allra först kan i och för sig en tecknad version av John Lennon ha varit, på omslaget till Beatles Yellow Submarine. Vissa menar dock att tecknaren avsett teckenspråkstecknet för ”jag älskar dig”. På innerkonvolutet figurerar förresten även ett upp och nedvänt kors och Jinx utfläkt spritt språngande naken på ett altare, vilket bör ha varit hyfsat uppseendeväckande och ovanligt för tiden.

Varför jag skriver om bandet här är för att de rent musikaliskt räknas som föregångare till ett flertal genrer, bland annat heavy metal, goth och doom, och därför borde lyftas fram. En del räknar dem även som föregångare till black metal men där tar de i så de färgar byxan brun. Jag skulle själv beskriva dem som en blandning av Jefferson Airplane, Black Sabbath, psykedelia och tidig progressiv rock. Den stora stjärnan i gruppen var definitivt Jinx Dawson som sjöng lungorna av de flesta samtida vokalister, manliga som kvinnliga. Coven har definitivt förtjänat sin plats i rockhistorien.

Spotify

Wicked Woman från Witchcraft Destroys Minds & Reaps Souls (1969)

Dignitaries of Hell från Witchcraft Destroys Minds & Reaps Souls (1969)

Lost Without A Trace från Blood On The Snow (1974)

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s